Teknik och verktyg utvecklas i snabb takt. Och det kan vara svårt att navigera i alla utmaningar som entreprenörskapet bjuder på. Därför är en av de vitkigaste sakerna, rramförallt i början, att inte överkomplicera saker.
Gör saker spå enkelt som möjligt, och lägg inte för mycket tid på olika val. Ibland är det enklaste att bara ta det du har och använda det.Andra gånger är det enklaste att betala för något för att slippa komplexa uppsättningar.
Idag tar vi en närmare titt på varför det är viktigt att steg för steg bygga upp ditt företag och din digitala strategi med kloka och medvetna val.
Entreprenörskap — Börja med enkla system och verktyg
När du först ger dig ut på entreprenörskapsresan — eller om du bara är i en position där du kan välja dina verktyg och hur du ska jobba — så är det lätt att virra sig in beslut om vilka verktyg och program du ska använda.
Framförallt pratar jag då om produktivitets- och projektverktyg som ska hjälpa dig ”få mer gjort och få översikt”.
Problemet med det är att det det perfekta verktyget inte kommer hoppa på dig och ge dig allt du vill ha — på en gång. Många verktyg är kraftfulla, men i princip alla har en inlärningskurva, och det är i grunden inte det du behöver lägga tid på när du startar upp.
Av egen erfarenhet vet jag att det är otroligt lätt att lägga massor av tid på att leta och testa olika verktyg, och i slutet av dagen vara hel slutkörd — och mer förvirrad än innan jakten började.
Om du är helt i början av ditt företagande, eller inte vet vad du ska använda för verktyg, är mitt tips att hålla det enkelt.
Det är onödigt att lägga så mycket tid på saker som inte faktiskt gör dig någon nytta. Beslutsfattandet i sig själv tar energi från dig, och skapar s.k. decision fatigue.
Penna och papper, eller anteckningsblocket på datorn, möjligen tillsammans med Todoist eller ett annat ”todo”-program. Lägg inte för mycket tid på själva uppsättningen, utan börja bara med det allra enklaste som ger dig en översikt över dagens göromål.
Efterhand kan du utveckla ditt system och dina verktyg till saker som passar dig och eventuella kollegor eller anställda bättre.
Digital marknadsföring — E-postmarknadsföring är grundbulten i en hållbar digital verksamhet
För ett par veckor sedan skrev vi om do koncentriska cirklarna i digital marknadsföring, där du kunde se att sociala medier är den yttersta av de cirklarna. Det betyder att det är svårt att bygga långsiktiga och hållbara relationer med kunder på sociala medier. De är en viktig komponent i din digitala marknadsföring, absolut. Men de är inte kärnan i den kommunikation som leder till sälj.
Ett verktyg som du kanske tror är lite förlegat är e-postmarknadsföring. Men faktum är att denna dinosaurie till verktyg fortfarande är otroligt viktigt. Alla använder e-post och det är det som fortfarande är det föredragna sättet att kommunicera på företag och mellan företag, till exempel.
Slack och andra kommunikationskanaler har tillkommit för intern kommunikation, och sociala medier finns där för extern kommunikation och för att följa intressanta personer och teman.
Men om vi ser på hur viktig en e-postprenumerant är i förhållande till en följare är det ingen diskussion. Om vi ser hur ROI:n ser ut mellan e-post och sociala medier vinner e-post med närmare 40 gånger högre ROI.
Inte 40%, utan 40 gånger.
Det kan bero på flera saker, men några av de viktigaste är:
- En e-postprenumerant har ”gett” mer för att få dina e-poster än vad en följare på sociala medier har gett för att se dina inlägg.
- E-post är mer personligt. Det är bara till dig och andra prenumeranter.
- Folk läser e-post i en mer skyddad miljö än de ser dina inlägg på sociala medier. På sociala medier är nästa inlägg i feeden bara en liten svepning bort. E-post kan visserligen också klickas bort till nästa, men när du läser en e-psot är det bara den du ser, inga andra störningsmoment.
En viktig aspekt med att bygga en e-postlista är att du äger den. Du kan kontakta dina prenumeranter när du vill, och så länge det är relevant innehåll så behåller du dina prenumeranter.
Det finns inga algoritmer som är där och bara visar ditt innehåll för några få av dina följare, som det är på sociala medier. Dessa plattformar lever på att du betalar för att få tillgång till den följarskara du har byggt upp.
Satsa smartare, och använd sociala medier för att få in dina följare till din e-postlista. Det kan göra underverk och ge dig stora fördelar, och mycket bättre vinstmarginaler.
WordPress — följ upp besökarantalet och andra viktiga data på hemsidan
Att ha en hemsida är bra. Men hur vet du att den faktiskt fungerar och att folk använder den och hittar fram till det smaskigaste innehållet?
Utan ett statistikverktyg kan du faktiskt inte veta det. Och då famlar du i blindo.
Det finns några olika verktyg för att analysera trafiken till din hemsida. Google Analytics är det vanligaste, och är gratis. Men det är som du förstår ägt av Google oh har varit kantat av problem med GDPR. Detta är mer eller mindre ordnat nu, åtminstone om du konfigurerar det och en cookie-lösning på rätt sätt.
Ett annat är Matomo Analytics, som finns både som gratis,- och betalversion. Men gratisversionen har alla saker betalversionen har, bara att du själv måste installera den på din hemsida eller server.
Ett annat, och väldigt enkelt program är Fathom Analytics. Det är GDPR-vänligt utan att behöva några andra verktyg eller inställningar. Du behöver ingen cookie-godkänning för att använda Fathom, utan den behåller inge känslig information om användarna.
Fathom är en betaltjänst, som inte är riktad till WordPress specifikt, men med en plugin kan du enkelt koppla din WordPress-sida och börja föra statistik. För mig är det värt att betala lite för enkelheten och tryggheten i det. Du kan också använda just att den är GDPR-vänlig i grunden som ett tillitsbyggande argument till dina besökare och potentiella kunder.
Avslutning
Nyckeln till framgång inom entreprenörskap och digital marknadsföring är att inte låta sig överväldigas av de många alternativ som finns tillgängliga. Genom att börja enkelt, prioritera e-postmarknadsföring och välja rätt analysverktyg, kan du bygga en stabil och hållbar närvaro online. Kom ihåg att varje steg du tar ska vara övervägt och anpassat till det du vill uppnå.
