Myten om att slå igenom över en natt

·

Det finns en fascination runt historier om personer som slår igenom över en natt. Men bakom fasaden gömmer sig oftast en annan historia. Tyvärr använder media vinkel om personen som helt plötsligt slår igenom — just för att den lockar fler läsare.

Det är också den vinkeln av berättelsen som säljer in idén att du också kan lyckas över en natt, bara du kommer på rätt idé. Inget långt slit eller ihärdigt arbete — bara en idé, verkställande, och voilà så är du känd och framgångsrik.

Entreprenörskap — Media säljer idén om att slå igenom över en natt

Nästan alltid när någon slår igenom över en natt är det en rad (oftast mer eller mindre misslyckade) försök och en tids enträget arbete i det dolda — eller i alla fall i en ganska tillbakadragen tillvaro utan en stor publik — som ligger bakom framgången. Men det är inte den historien som slår an och får läsare.

För media är det mycket mer spännande att vinkla det som att helt plötsligt kommer något genialt, skapar det, och marknadsför det så att det helt plötsligt når massor av människor och kunder ”över en natt”.

Men om du vill lyckas är det vägen fram som är det viktiga. Det är det du gör under lång tid innan du helt plötsligt slår igenom som avgör om du når fram till rampljuset eller inte.

The Myth Of Overnight Success: Patience As A Key Ingredient

Digital marknadsföring — Bygg upp förtroendet hos dina läsare över tid

Istället för att sikta på det drömscenariot där du har all flyt du kan tänka dig och faktiskt slår igenom över en natt, så finns det en bättre väg att satsa på. En tryggare väg.

Den handlar om att starta ditt projekt eller företag, och sakta men säkert bygga upp en publik och kundkrets.

Du slår inte igenom över en natt, men du bygger istället upp något över tid. Och kanske slår du sen plötsligt igenom för en större publik. Men vägen dit är det som är helt avgörande.

Och det finns fördelar med att bygga upp din publik över tid. Till exempel är det bättre att experimentera med budskap och typ av erbjudanden med en mindre publik än med en stor publik. Du har mer frihet att testa olika saker utan att det har lika stor påverkan som om du skulle ha en stor publik och vara (er)känd som en av de stora fiskarna i branschen.

WordPress — Skapa en publiceringskalender för att bygga trygghet hos dina läsare

Att bygga upp en publik med hjälp av en hemsida är en fantastisk möjlighet. Då har du kontroll över både design och budskap.

I WordPress kan du skapa utkast av artiklar innan du publicerar dem. När du har en artikel färdig kan du också välja att schemalägga när du vill publicera artikeln istället för att publicera direkt. På det sättet kan du skapa en publiceringsschema som hjälper dig bygga upp en förväntan och rutin på när du publicerar nya artiklar. Det skapar trygghet och bygger förtroende hos en publik (jag ser till exempel fram emot onsdagar då Offsides podcast kommer med ett nytt avsnitt).

Men du kan också använda en plugin som Editorial Calendar till att få en översikt över dina artiklar och när du planerar att publicera dem.

Det finns flera liknande plugins som i tillägg har uppgraderingar tillgängliga. Men Editorial Calendar gör jobbet om du bara vill ha en kalenderöversikt och lättare kunna planera publicering av dina artiklar. 

Avslutning

Genom att bygga upp en publik över tid kan du utnyttja tiden där du inte har massor av läsare och en stor publik till att experimentera och testa vad som fungerar. Som ”liten” kan du röra dig fort, och testa massor av olika idéer tills du hittar det som slår an hos din publik — och som du samtidigt är komfortabel med att sälja eller dela med dig av.

Bygg upp ett fortroende och håll ett publiceringsschema så långt du bara kan. När folk vet när du ska publicera nästa artikel eller avsnitt, skapas en förväntan hos dina följare. Och plötsligt har du en del lojala följare som faktiskt undrar varför du missade din publicering igår.

Bygg upp din publik och ditt digitala imperium, steg för steg. Och passa på tt utnyttja friheten med en liten publik. Om ett tag har du en större publik att förhålla dig till. Och det har ju också sina positiva sidor. 🙂 

Få alla våra tips och erbjudanden

Fyll ut din e-postadress här under. Det ger dig en ny e-post fullmatad med tips varje vecka.
Du blir också den första som får veta om special-erbjudanden och annat snacks.

Inget spam. Inget trams. Bara en e-post i veckan. Avregistrera dig med ett klick.