Vad innebär det att jobba kontinuerligt med ditt digitala imperium?

·

En realistisk illustration av en person som kontinuerligt jobbar med att fylla upp en mängd hinkar.

Att bygga ett digitalt imperium kan kännas överväldigande. Särskilt med tanke på att det redan är hård konkurrens om folks uppmärksamhet där ute.

Men då får vi bryta ner ett överväldigande projekt i olika beståndsdelar. Och tre av de viktigaste delarna är:

  1. Jobba kontinuerligt mot dina mål.
  2. Skapa ett system för att bygga upp kunders och följares förtroende för dig.
  3. Bygg en digital plattform som du har kontroll över.

Låt oss utforska dessa tre delar på ett konkret sätt.

Entreprenörskap — Vad kontinuitet verkligen handlar om

Ett återkommande tips för att nå framgång, oavsett vilket fält det handlar om, är att vara konsekvent och hålla uppe en kontinuitet. Jag har alltid haft en hatkärlek inför det där, då det är så svårt att bibehålla en lik insats hela tiden. Särskilt om det handlar om ett sidoprojekt.

Men det där ändrades när jag såg en illustration som fick mig att se på kontinuitet ur ett nytt perspektiv — att göra en del varje dag, även om det inte nödvändigtvis är exakt lika mycket varje dag.

Vissa dagar har du mer energi, och tid, och kan göra en större insats. Andra dagar har du sovit dåligt, haft en skitdag, eller behövt jobba över på jobbet eller något annat — och då är det naturligt att det inte blir särskilt mycket gjort.

För mig är det viktigt att kunna vara flexibel med vilka uppgifter jag tar mig an under olika dagar. Även om du har planerat att göra X på tisdag, så kan omständigheterna göra att du har en sämre dag då. Kanske uppgift Y som är mindre och lättare kan passa bättre då?

Som ett konkret exempel: Jag hade planerat att skriva en artikel på tisdagen. Men efter en natt med dålig sömn och en strulig dag gick det helt enkelt inte. Istället för att skriva artikeln, gjorde jag lite research som hjälpte mig att skriva en bättre artikel dagen efter.

Mindre insats, men fortfarande framsteg.

Flytta nålen en liten bit varje dag. Även om det inte känns som du gör tillräckligt vissa dagar, kommer du se att det var dem dagarna som gjorde en skillnad när du ser tillbaka på ditt år. Det är de dagarna som får de bra dagarna att bli ännu bättre.

Digital marknadsföring — De koncentriska cirklarna som bygger en kunds förtroende för dig

Sociala medier är centrala punkter för de flesta av oss numera. De har blivit så etablerade att det är svårt att tänka sig att för bara 20 år sedan fanns de inte — åtminstone inte på det interaktiva och lättillgängliga sättet.

När Facebook kom var det något nytt. Bloggar och MySpace fanns innan det, men med Facebook blev det möjligt för alla att ”knyta kontakt” och dela sina åsikter om ditt och datt med nära vänner, flyktiga bekanta, och totala främlingar.

Men bara för att alla är på sociala medier, så innebär inte det att du ska bygga din digitala plattform på en av dessa plattformar.

Visst går det att lyckas bygga upp intäkter genom att att enbart skapa innehåll till TikTok eller Instagram. Men det är inte en särskilt hållbar strategi.

Minsta algoritm-ändring kan göra att du förlorar tillgång till din publik och dina följare. Eller i alla fall betala för att kunna nå ut till alla följare som du jobbat hårt för att tjäna upp.

Misstaget här är inte att använda sociala medier. Det är närmast nödvändigt för att nå ut till nya följare och personer som tycker om det du gör.

Istället handlar det om att se sociala medier för det de är och använda de till det de är bäst lämpade till — nämligen att nå ut till folk, och bygga en personlig relation med dem.

Möt de koncentriska cirklarna av kundens resa för att få förtroende för dig.

En förenklad variant av de koncentriska cirklarna av förtroende hos kunder.

Sociala medier är den yttersta ringen. Det är oftast en persons första möte med dig och ditt varumärke.

Om du når igenom bruset där och fångar deras intresse, kan de så klicka sig in till din en hemsida eller blogg, ett ställe där du har mer eller full kontroll på vad läsaren får se.

Personer kan också nå dig via Google-sökningar. Dessa personer söker efter något du rankar för, så de kan vi se på som något hetare än de som först ser dig i feeden på sociala medier.

När du får en person att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller annan e-postlista, då har du en person som tycker om dig. Du har kommit förbi en tröskel där de är intresserade, men inte benägna att göra något för att få mer från dig. En prenumerant som registrerat sig har gett dig kontaktinformation för att kunna få något mer från dig.

Cirkeln innanför där, är en kund som köper för första gången. Här har vi en person som inte bara känner till dig och tycker om dig. Den här personen litar också på dig tillräckligt för att ta fram kortet och köpa din produkt eller tjänst.

En cirkel innanför där har vi en person som kommer tillbaka till dig och handlar något mer. De har fått så pass mycket valuta för sina pengar vid första köpet att de litar ännu mer på dig, och därför är benägna att köpa igen.

Om vi ska hårdra det, så kan man säga att det är en cirkel mellan första och andra köpet, som handlar om support och upplevelsen efter köpet, som bygger vidare på den tillit du byggt upp för att få till köp nr. 1. 

WordPress — Grunden till en robust hemsida är ett flexibelt och stabilt tema

WordPress är en flexibel och bra plattform. Men hur mycket du får ut av den, beror till stor del på det tema och de tillägg du väljer ut.

Det kan göra det lite marigt att komma igång med WordPress. Det finns såklart rekommenderade tillägg, och varje år komme rWordPress med ett eget starttema.

Starttemat kan du såklart använda rakt av, och vill du bara komma igång ger det dig en tillräckligt bra start. Du kan välja att byta tema vid ett senare tillfälle när bollen redan börjat rulla.

Jag har i princip aldrig använt starttemat mer än ett fåtal tillfällen under de 10 år jag jobbat med WordPress. Istället har jag försökt välja ut robusta premium-teman som får agera startpunkt för mina hemsidesprojekt.

Det senaste, och bara det tredje i raden av teman jag använt på flera projekt, är Powder.

Powder är i grunden ett gratis tema. Du hittar det i katalogen om du söker efter det från tema-sökningen i WordPress.

Men du kan välja att uppgradera till premium-versionen, för att få tillgång till olika child-themes — som är olika designer och special-versioner av temat — och flera olika mönster som bara är tillgängliga i uppgraderingen.

En av anledningarna till att jag rekommenderar Powder (utan att få betalt för det, ska tilläggas) är att det är byggt som ett modernt WordPress-tema, ett så kallat blocktema som använder WordPress Gutenberg-editor till att styra all design och styling.

Allt i designen kan anpassas från kontrollpanelen, vilket ger enorma friheter för dig som användare utan att behöva välja en tredjepartslösning som Elementor eller anlita en utvecklare (även om det har sina fördelar att få ett proffsöga på detaljerna).

Powder ger dig helt enkelt ett enkelt sätt att bygga upp en proffsig hemsida. Men istället för att bara ta mitt ord för det, så kan du installera det och testa själv.

Få alla våra tips och erbjudanden

Fyll ut din e-postadress här under. Det ger dig en ny e-post fullmatad med tips varje vecka.
Du blir också den första som får veta om special-erbjudanden och annat snacks.

Inget spam. Inget trams. Bara en e-post i veckan. Avregistrera dig med ett klick.